Een enerverende rustdag - Reisverslag uit Jiboroh Kuta, Gambia van Color World - WaarBenJij.nu Een enerverende rustdag - Reisverslag uit Jiboroh Kuta, Gambia van Color World - WaarBenJij.nu

Een enerverende rustdag

Blijf op de hoogte en volg Color

20 Maart 2016 | Gambia, Jiboroh Kuta

Een enerverende rustdag.

Na een warme dag werken op de compound hebben we vandaag een rustdag om de eerste indrukken te verwerken.

Even niet vroeg opstaan en onze jetlag verwerken. We hebben immers een uur tijdsverschil waar sommige mensen een hele nacht van wakker kunnen liggen.

Bij het ontbijt hangt er nog wat mist in de lucht en is het zelfs met een graad of 25 een beetje frisjes in vergelijking met gisteren. De zon doet zijn best om door te breken en een uurtje later staan we klaar om opgehaald te worden door onze nieuwe chauffeur. Het mini busje van de vorige chauffeur maakte op de terugrit van gisterenavond een nogal zorgwekkend geluid en het leek ons beter een ander vervoermiddel te regelen.

Netjes op de afgesproken tijd, naar Gambiaanse begrippen binnen een marge van een uur, komt de chauffeur bij het hotel aan met z'n compagnon. Goed.......... Met z'n 6-en in een oude Ford Mondeo met een defecte bijrijderstoel. Deze kan alleen op de onderuitgezakte stand en zit half los. Gezellig!

We gaan op weg naar Lamin Lodge. Van horen zeggen 1 van de toppers onder de bezienswaardigheden in Gambia. De chauffeur heeft er zin in en in tegenstelling tot de mini bus van de afgelopen dagen kan de Mondeo wel harder dan 40 km per uur. In de laatste kilometers komt Martijn zijn grote droom als, onderuitgezakte, bijrijder in een rally auto uit. Over onverharde wegen gaan we in redelijke snelheid, al schurend met de bodemplaat over de hobbels en stenen, naar de rivier.

Bij het uitstappen worden we zoals overal bestormd door verkopers en gidsen die onderling ruzie krijgen welke boot we moeten nemen. Na enige onderhandeling stappen we in een mooi overdekt bootje met 3 roeiers en gids. We krijgen uitgebreid uitleg over de aanwezige vogels en de werking van eb en vloed (we zitten vlakbij de monding van de rivier in zee).
Na een half uurtje peddelen worden we verzocht middenin de rivier uit te stappen en verder te lopen. Sorry? We zien alleen maar water. Het blijkt dat we op een zandbank liggen en niet verder kunnen varen vanwege het getij. Als koningin Maxima wordt Heleen door haar lakeien uit de boot gedragen. De tocht gaat al wadend door het water verder en dit zorgt voor behoorlijke natte kleren. Je ziet namelijk wel eens een kuiltje over het hoofd en dan zak je tot je middel in het water.

De local experience tour leidt ons naar een eilandje met een eeuwenoude boom met een olifantenhoofd en gaan we langs bij de lokale bevolking waar het wondermiddel Palmjuice wordt aangeboden. Dit werkt voor, hou je vast: bijziendheid, rugklachten, gewrichtspijn, kaalheid, hoofdpijn, nog veel meer gezondheidsklachten en je leeft veel langer! Echt een wondermiddel. Maar niet erg smaakvol.

Terug lopen we rustig over de nu droogliggende zandbank naar het bootje waar we nogmaals het principe van eb en vloed krijgen uitgelegd.

Bij terugkomst in het hotel nemen we onder het genot van een biertje langs het zwembad nog even de belevenissen van de middag door. De strandbal wordt opgeblazen en spelen we nog een potje "lummelen" met wat andere hotelgasten.

Morgen weer aan de slag op het project met als doelstelling een werkend solarsysteem en een werkende waterkraan.

• 21 Maart 2016 - 09:08

Cees, Henk En Monique:

Wat leuk om jullie ervaringen te lezen! Op kantoor volgen wij jullie blog met veel plezier en zijn reuze benieuwd hoe het jullie vandaag vergaat.

Groeten vanuit Wemeldinge.

• 21 Maart 2016 - 09:18

Jeannet:

Ha ha, wat een belevenis, ik zie het zo voor me.
    Leune, breng wat van die Palmjuice mee, gouden handel bij ons in de winkel
    Groetje Jeannet

• 21 Maart 2016 - 13:53

Eva:

Toch niet kopje onder geweest Maxima??

Wie is toch die man met dat lange haar? Aha, Bram is naar Gambia geweest!

Leuk om te lezen weer!

Verslag uit: Gambia, Jiboroh Kuta

Aanleggen watervoorziening in Madina Talokoto

Ondanks het opkomende toerisme aan de kustlijn is de plaatselijke bevolking nauwelijks in staat om in hun levensonderhoud te voorzien. In het dorp Madina Talokoto wordt een woon-leefgemeenschap (compound) gebouwd, waar onderdak en verzorging wordt geboden aan 60 jongeren en 20 ouderen. Maar ook de lokale bevolking profiteert van dit project, o.a. door de werkzaamheden van de bouw zo veel mogelijk door hen uit te laten voeren.

Op het bouwperceel is water beschikbaar, echter water dat niet voor iedereen geschikt is om te drinken en met emmers opgetakeld moet worden. Deze put levert een relatief kleine hoeveelheid water, voldoende en geschikt voor de bouw van de compound. In de toekomst is de hoeveelheid water onvoldoende.

De toekomstige bewoners van de compound hebben dringend behoefte aan schoon en drinkbaar water in grotere hoeveelheid.

Stichting Color the World wil graag helpen door het aanleggen van een watervoorziening. Dit betreft de aanleg van een bore-hole, waardoor schoon en zuiver water in grotere hoeveelheid van grotere diepte kan worden aangeboord en opgepompt. Bij de hole zal vervolgens een waterpomp worden geplaatst, die wordt aangedreven door zonne-energie. Door de bouw van enkele opslagtanks is altijd voldoende water beschikbaar.