Het vervolg - Reisverslag uit Accra, Ghana van Color World - WaarBenJij.nu Het vervolg - Reisverslag uit Accra, Ghana van Color World - WaarBenJij.nu

Het vervolg

Door: Het klusteam

Blijf op de hoogte en volg Color

25 Januari 2018 | Ghana, Accra

Voor onze volgers hierbij weer een nieuwe update van onze belevenissen en niet onbelangrijk: onze vorderingen bij de kliniek. Woensdag zijn Heleen en Monique weer verder gegaan met het sausen van de wanden binnen. Deze moeten weer opnieuw gesaust worden voor de vergunning want die heeft Marleen na zoveel jaar nog steeds niet in haar bezit. Maar er is haar toegezegd dat als dat alles in orde is, deze afgegeven zal worden. Martijn en Bram worden vandaag buiten ingeschakeld. Een hele opgave want het is ongeveer 35 graden overdag. Rond het middaguur zagen de beide heren er behoorlijk oververhit uit. Na een heerlijke lunch bij Marleen gaan de heren weer verder met het aanleggen van de elektriciteit in de verbandkamer en wachtruimte die los van de kliniek wordt gerealiseerd. Michael, de pleegzoon van Marleen, komt een verbrandingsoven metselen. In Ghana wordt namelijk al het afval verbrand in de oven (als het niet rondslingert in de berm). Een afvalemmer kennen ze hier niet. Verder zijn er elke dag een aantal Ghanezen aan het werk die ingehuurd zijn door Frank, de Duitse aannemer.
Als we na een lange dag hard werken terug lopen van de kliniek naar Marleen worden we door de pleegkinderen van Marleen hartelijk verwelkomd. Solomon, Godwin en Gideon vliegen ons om beurten in de armen! Wat een heerlijke afsluiting na zo'n vermoeiende dag. Daar doen we het voor! We mogen de auto van Stichting Onyame 's avonds meenemen naar het guesthouse. Na ongeveer 6 kilometer rijden bereiken we onze dagelijkse climax.
Ook donderdag gaan Heleen en Monique weer verder met het schilderwerk. Monique gaat zo op in het schilderen dat ze het haar van Heleen ook maar even meeneemt. De dames hebben het reuze gezellig samen. Bram denkt zelfs dat de kippen die altijd buiten lopen nu binnen zitten.
Martijn en Bram worden weer buiten ingeschakeld, dit keer om loodgieterswerkzaamheden te doen. Tijdens de werkzaamheden komen ze ook nog een slang tegen die volgens de Ghanezen erg giftig is. Maar na een ferme klap zal deze niet meer aanvallen...
Om het ijs een beetje te breken met de werklui op de bouw hebben we blikjes cola en seven up gekocht. We wilden graag samen met hen wat drinken, maar dat vonden ze toch nog een brug te ver. Ze zijn allemaal erg bescheiden. We nemen ons voor om het morgen weer te proberen.

Wat verder nog te binnen schiet:
- Heleen elke dag de badkamer dweilt omdat ze anders 's nachts natte voeten krijgt als ze naar de toilet moet.
- Martijn nu in het Ghanees een gesprek aan kan gaan.
- Bram vanavond heeft genoten van een heerlijke koffie en whiskey na het eten.
- Monique naar eigen zeggen slecht slaapt maar als enige 's nachts niets hoort.

Tot het volgende verslag,

Het klusteam

• 26 Januari 2018 - 11:51

Piet En Jolanda:

Haha Heleen.Gratis Coupe soleil!
    Succes verder!