Een dag met hindernissen - Reisverslag uit Jiboroh Kuta, Gambia van Color World - WaarBenJij.nu Een dag met hindernissen - Reisverslag uit Jiboroh Kuta, Gambia van Color World - WaarBenJij.nu

Een dag met hindernissen

Blijf op de hoogte en volg Color

22 Maart 2016 | Gambia, Jiboroh Kuta

Een dag met hindernissen

Het kan dus nog leuker! Gisteren met z'n 6-en in een te kleine auto schurend en scheurend over onverharde wegen vandaag weer een nieuwe episode.

Na een lekker ontbijtje brak de zon weer langzaam door en was de chauffeur precies om 8 uur bij het hotel. Alles leek voorspoedig te verlopen totdat we bij de eerste politiepost werden tegen gehouden. De auto waarin we werden vervoerd bleek niet verzekerd en niet geregistreerd te zijn. En het kenteken ontbrak. Flinke jongen die zich daar uitpraat. Een uur lang heeft de chauffeur zich in alle bochten gewrongen om er onderuit te komen maar uiteindelijk werkt enkel de diplomatieke aanpak. Even overleg tussen een hoger in rang geplaatste agent en Martijn doet wonderen.

Met enige vertraging beginnen weer vol goede moed aan de werkzaamheden op de compound. Bram metselt nog even snel een muurtje op om warm te draaien en Heleen begint met de zakken kleding te sorteren waar ze af en toe een muizenkeutel uit te voorschijn tovert. De zonnepanelen zitten al snel vastgeschroefd op het dak van de container en Flevotrading is druk in de weer met het plaatsen van de watertoren en de watertank.

Martijn en Bram beginnen ondertussen met het aanleggen van de waterleiding. Voor het aansluiten van de batterijen van de zonnepanelen ontbreken wat kabels en Stefan gaat met een van de vrijwilligers op zoektocht naar de juiste onderdelen. Een hele onderneming op zich: eerst in een stampvolle "kallikalli" (openbare minivan) om daarna als enige blanke terecht te komen op een nog drukker plein vol met busjes, kraampjes maar vooral vuilnis. De prijzen voor de onderdelen schoten omhoog bij het zien van een blanke. Na 2 winkels is de lokale man alleen op onderzoek uitgegaan en konden we alle onderdelen voor de helft van de prijs meekrijgen.

Bij terugkomst was de watertoren gereed en een deel van de waterleiding geplaatst. Heleen had ondertussen de hele container gesorteerd.

Rond 5 uur werden we weer opgehaald door dezelfde chauffeur met dezelfde auto. Allemaal geen probleem werd ons verteld en vol goede moed stappen we weer in. Totdat we na een half uur weer van de weg worden geplukt. Ditmaal heeft de slimmerik ook geen rijbewijs bij en een iets te grote mond tegen de agente. Zelfs onze diplomaat ziet er geen heil meer in en geeft het op. Het enige wat nog rest is de reis voor te zetten met een taxi. De taxi-chauffeur lijkt goed gemutst en brengt ons zonder al teveel problemen terug bij het hotel. Tijd voor een kleine versnapering en dan vlug onder de douche. Want tijdens het diner is een ware culturele dans en jambe formatie aanwezig. Alle ingrediënten voor een perfecte afsluiting van de dag. Hoewel de band wat luid speelde en de dansers iets te uitbundig hun best deden hebben we de avond uiterst gezellig en in stijl afgesloten. Nu snel naar bed om morgen weer vol goede moed te beginnen aan het aansluiten van de bron en het solar systeem. To be continued......

• 22 Maart 2016 - 08:28

Kenny Jonkman:

Wat een belevenissen, ga zo door, ik lees de reisverslagen met plezier.
    Groeten Kenny

• 22 Maart 2016 - 09:24

Boy, Ilona En Stella:

Wat een leuk stuk en inderdaad wat een belevenissen weer....geweldig dat jullie dit allemaal zo doen!

Oma, neem je de kindjes mee naar huis....daar wil ik wel mee spelen!! x Stella

Veel succes nog!!

• 22 Maart 2016 - 10:10

Monique:

Wat een dag! Fijn om te horen dat het met de aanleg van de zonnepanelen en de waterleiding zo voorspoedig gaat. Super!

Verslag uit: Gambia, Jiboroh Kuta

Aanleggen watervoorziening in Madina Talokoto

Ondanks het opkomende toerisme aan de kustlijn is de plaatselijke bevolking nauwelijks in staat om in hun levensonderhoud te voorzien. In het dorp Madina Talokoto wordt een woon-leefgemeenschap (compound) gebouwd, waar onderdak en verzorging wordt geboden aan 60 jongeren en 20 ouderen. Maar ook de lokale bevolking profiteert van dit project, o.a. door de werkzaamheden van de bouw zo veel mogelijk door hen uit te laten voeren.

Op het bouwperceel is water beschikbaar, echter water dat niet voor iedereen geschikt is om te drinken en met emmers opgetakeld moet worden. Deze put levert een relatief kleine hoeveelheid water, voldoende en geschikt voor de bouw van de compound. In de toekomst is de hoeveelheid water onvoldoende.

De toekomstige bewoners van de compound hebben dringend behoefte aan schoon en drinkbaar water in grotere hoeveelheid.

Stichting Color the World wil graag helpen door het aanleggen van een watervoorziening. Dit betreft de aanleg van een bore-hole, waardoor schoon en zuiver water in grotere hoeveelheid van grotere diepte kan worden aangeboord en opgepompt. Bij de hole zal vervolgens een waterpomp worden geplaatst, die wordt aangedreven door zonne-energie. Door de bouw van enkele opslagtanks is altijd voldoende water beschikbaar.