De laatste dag - Reisverslag uit Jiboroh Kuta, Gambia van Color World - WaarBenJij.nu De laatste dag - Reisverslag uit Jiboroh Kuta, Gambia van Color World - WaarBenJij.nu

De laatste dag

Blijf op de hoogte en volg Color

24 Maart 2016 | Gambia, Jiboroh Kuta

De laatste dag

Vandaag de laatste dag. Enigzins weemoedig beginnen we aan deze dag. Wetend dat er aan het eind van de dag weer een klus op zit. En hoe zou het gaan vandaag zo zonder de mensen van de stichting.

Om 8.00 stonden we gereed en zijn we vertrokken naar de compound. Aangekomen op de compound werden we hartelijk verwelkomt door Ousman en de plaatselijke werkmensen. Stefan en Bram gaan vandaag aan de slag met het schilderen van de compound en Heleen en Martijn gaan aan de slag met de electriciteit in de verschillende vertrekken. Al snel volgen er een aantal lokale mensen om ons te helpen en onder het genot van een zacht zonnetje en af en toe een bakje koffie vordert het werk gestaag.

Tot aan het eind van de ochtend zijn Bram en Stefan bezig het gebouw aan de buitenzijde te schilderen en Heleen en Martijn hebben de stroom van de container naar de vertrekken gelegd. Ook zijn we gedurende deze activiteiten een aantal ongenodigde gasten tegen komen van een veldmuis tot gevaarlijke vogelspin.
De lunch staat om 13.30 uur klaar en is wederom bijzonder lekker. Vis en rijst deze keer.

Na de lunch is Bram samen met een aantal werkmannen op pad gegaan om de sloten van de deuren van de vertrekken passend te maken. Een hele belevenis zo in een lokale las- en ijzerwinkel. Stefan ontfermt zich over de details van het schilderwerk. Zeeuwse knoopjes in het wit uitgevoerd op een helblauwe ondergrond. Zie de foto's voor het resultaat. Heleen en Martijn leggen de stroom en verlichting aan in het eerste vertrek om daarna ook een begin te maken met de gallerij van de vertrekken. Aan het eind van de middag de stroom aangesloten en vol verwachting het licht aangedaan. Echter geen licht maar een korte lichtflits. Hoe kan dat nou? Later blijkt dat de lampjes slechts 12 volt zijn ipv 220 volt. Ja en dat maakt toch echt uit. Vanavond de foto's ontvangen van verlichte vertrekken met de juiste lampen dus ook hier geldt eind goed al goed.

Nu nog even natafelen en de ervaringen van deze week de revue laten passeren. Wat een geweldig avontuur en wat een enorme dank aan iedereeen die dit heeft mogelijk gemaakt. Ik hoop dat we met de foto's en de verslagen jullie een klein beetje hebben kunnen meenemen in deze achtbaan aan belevenissen. En ja we hebben een verschil kunnen maken. Maar niet zonder jullie bijdrage. Dank dank dank. Vast staat dat wij doorgaan en de komende tijd op zoek gaan naar een nieuw project. Suggesties zijn altijd welkom.

Vanuit Gambia vliegen we morgenochtend weer terug naar huis. Iedereen alvast een hele fijne Pasen.

Groeten,
Het Klusteam

• 01 April 2016 - 18:28

Teun Meijer:

Geweldig wat jullie daar hebben gedaan en aan het doen zijn. Daar is wilskracht voor nodig, echt chapeau !!

Gr.
    Teun vanuit Pamplona, Spanje.

Verslag uit: Gambia, Jiboroh Kuta

Aanleggen watervoorziening in Madina Talokoto

Ondanks het opkomende toerisme aan de kustlijn is de plaatselijke bevolking nauwelijks in staat om in hun levensonderhoud te voorzien. In het dorp Madina Talokoto wordt een woon-leefgemeenschap (compound) gebouwd, waar onderdak en verzorging wordt geboden aan 60 jongeren en 20 ouderen. Maar ook de lokale bevolking profiteert van dit project, o.a. door de werkzaamheden van de bouw zo veel mogelijk door hen uit te laten voeren.

Op het bouwperceel is water beschikbaar, echter water dat niet voor iedereen geschikt is om te drinken en met emmers opgetakeld moet worden. Deze put levert een relatief kleine hoeveelheid water, voldoende en geschikt voor de bouw van de compound. In de toekomst is de hoeveelheid water onvoldoende.

De toekomstige bewoners van de compound hebben dringend behoefte aan schoon en drinkbaar water in grotere hoeveelheid.

Stichting Color the World wil graag helpen door het aanleggen van een watervoorziening. Dit betreft de aanleg van een bore-hole, waardoor schoon en zuiver water in grotere hoeveelheid van grotere diepte kan worden aangeboord en opgepompt. Bij de hole zal vervolgens een waterpomp worden geplaatst, die wordt aangedreven door zonne-energie. Door de bouw van enkele opslagtanks is altijd voldoende water beschikbaar.