Een bijzondere dag - Reisverslag uit Jiboroh Kuta, Gambia van Color World - WaarBenJij.nu Een bijzondere dag - Reisverslag uit Jiboroh Kuta, Gambia van Color World - WaarBenJij.nu

Een bijzondere dag

Blijf op de hoogte en volg Color

23 Maart 2016 | Gambia, Jiboroh Kuta

Een bijzondere dag

Vandaag begon niet als andere dagen. Voor velen niet. Tijdens het ontbijt opgeschrilkt door het nieuws uit Belgie. Vreselijk en ook tijdens de rit naar het werk toe zijn we op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Onze gedachten met hen.

Vandaag staat in ieder geval in het teken van het aansluiten van de waterleiding omdat morgen de officiele opening is door de gouverneur. Spannend! Op het werk aan gekomen eerst een bakje koffie en een perfect uitgevoerde toolbox meeting van Alex. Zonder zijn leiding geen structuur. Super! Na de koffie snel aan de slag samen met Heleen. Samen de waterleiding van binnen naar buiten brengen. Stefan ontfermd zich over de zonnepanelen en Bram helpt nog een muurtje opmetselen. Iedereen aan de slag op naar een mooi resultaat. Ook de mensen van Flevotrading, verantwoordelijk voor de waterinstallatie, zijn ter plaatse. Met gevaar voor eigen leven riskeren we op gammele trapjes de hoogte en plaatsen we stuk voor stuk de waterleiding. In de loop van de middag wordt er met Flevotrading een plan de campagne gemaakt hoe het geheel aan te sluiten op de installatie. Na perfecte advies wordt het plan uitgevoerd. Een geul gegraven en Bram en Martijn maken de aansluiting voor een tappunt buiten.
Heleen en Martijn sluiten halverwege de middag de hoofdleiding aan op het systeem. Zwaar want we moeten de harde droge grond in maar samen maken we de aansluiting. Uiteindelijk is het dan zover om 16.00 uur 's middags wordt de hoofdkraan open gezet en is er water. WATER!!! Water in de douches en water op ons tappunt. Wat een bijzonder moment. En alles zonder lekkage.

Stefan heeft zich gedurende de middag ontfermt over de zonnepanelen en de energie-opslag. Daaruit blijkt dat in overleg met Flevotrading nog de nodige veranderingen moeten plaatsvinden om het te laten werken nabehoren. Daarvoor moeten we morgen nog even bij ze langs om alles juist aan te sluiten.

Eind van de middag weer terug naar het hotel om terug te kijken op een geslaagde dag met een zwarte rand. In het hotel worden ons de feiten in Belgie duidelijk. Wat een dag.....Gelukkig is daar dan ook nog het nieuws van het thuisfront wat weer een klein zonnestraaltje geeft. Op naar de dag van morgen. Doel: aansluiten van de zonnepanelen en zorgen dat er energie is. En na een lekker diner met hier en daar een lokale regenbui door een aap kunnen we tevreden gaan slapen.

• 23 Maart 2016 - 06:55

Janine:

Wat goed dat het is gelukt met de waterleiding! Leuk en mooi om jullie verhalen te lezen. Succes nog met de zonnepanelen en natuurlijk de opening door de gouverneur.

• 23 Maart 2016 - 07:45

Helma:

Goed gedaan! Wat hebben jullie in die paar dagen al veel werk verzet! Een mooie openingsdag!

Verslag uit: Gambia, Jiboroh Kuta

Aanleggen watervoorziening in Madina Talokoto

Ondanks het opkomende toerisme aan de kustlijn is de plaatselijke bevolking nauwelijks in staat om in hun levensonderhoud te voorzien. In het dorp Madina Talokoto wordt een woon-leefgemeenschap (compound) gebouwd, waar onderdak en verzorging wordt geboden aan 60 jongeren en 20 ouderen. Maar ook de lokale bevolking profiteert van dit project, o.a. door de werkzaamheden van de bouw zo veel mogelijk door hen uit te laten voeren.

Op het bouwperceel is water beschikbaar, echter water dat niet voor iedereen geschikt is om te drinken en met emmers opgetakeld moet worden. Deze put levert een relatief kleine hoeveelheid water, voldoende en geschikt voor de bouw van de compound. In de toekomst is de hoeveelheid water onvoldoende.

De toekomstige bewoners van de compound hebben dringend behoefte aan schoon en drinkbaar water in grotere hoeveelheid.

Stichting Color the World wil graag helpen door het aanleggen van een watervoorziening. Dit betreft de aanleg van een bore-hole, waardoor schoon en zuiver water in grotere hoeveelheid van grotere diepte kan worden aangeboord en opgepompt. Bij de hole zal vervolgens een waterpomp worden geplaatst, die wordt aangedreven door zonne-energie. Door de bouw van enkele opslagtanks is altijd voldoende water beschikbaar.