7 december - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Color World - WaarBenJij.nu 7 december - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Color World - WaarBenJij.nu

7 december

Door: colortheworld

Blijf op de hoogte en volg Color

07 December 2011 | Nicaragua, Managua

Goedenavond Nederland,
Hier zijn we weer met een boodschap uit dit prachtige land. Vandaag is voor een van ons de man met de hamer langs gekomen. Niet gek natuurlijk want de temperatuur is af en toe ondragelijk en de koperenploert is de hele dag aanwezig iets waar we in Nederland alleen maar van kunnen dromen. Genoeg over het weer en back to bisnes. Vanochtend weer om zes uur opgestaan en na een karig ontbijtje (we passen ons helemaal aan aan de locals)zijn we weer op pad gegaan richting de sloppenwijk.Vol energie gingen we weer van start maar zoals iedere dag moesten we ook vandaag af en toe weer op de kiezen bijten want
het tempo en inzicht is hier anders dan wij gewend zijn. Regelmatig moet er gewacht worden op materialen e.d. die komen wel maar het duurt soms wat lang. Met 8 man 1 zaag is niet echt handig dus vanmiddag zelf het besluit genomen om een huisje af te gaan bouwen. Bram, Boy en Leo waren bezig om het eerste huisje kompleet af te maken en de rest van de crew komt al een eind in de richting van de oplevering van huisje twee.
Vereniging Eigen Huis kan trots op ons zijn.Misschien niet gebouwd naar de laatste eisen van het Bouwbesluit, maar wie de foto's ziet van de huisjes waar de mensen nu in wonen snapt wat dit nieuwe huisje voor hen betekend. Sanitaire bezoekjes zijn hier een hele belevenis, Je duikt achter een stuk zwart plastic, piest vervolgens op een betonnen plaat, gooi daar een een emmertje water overheen en je hebt doorgespoelt.

Heleen probeerde een paar kinderen blij te maken met een knuffeltje, maar oma die overdag op de kinderen past voelde zich zeer gepasseerd dus kwam er nog een knuffel uit de tas.
Ook de schoenen waren meer dan welkom.Je kunt hier alles achter laten want de mensen hebben hier werkelijk niets. In een huisje staat vaak alleen een bed en er ligt een hoopje kleren op de grond of het hangt aan de waslijn. Die is ook anders dan thuis want de waslijn is gemaakt van prikkeldraad (heb je geen knijpers nodig)

De mensen waar we voor bouwen zijn geselecteerd door een commissie en hebben allemaal een verhaal verteld waarom zij uitgekozen zijn om geholpen te worden. Jullie snappen wel dat tijdens deze verhalen een paar van ons het niet droog hielden.
Je moet wel een hart van steen hebben om dit langs je heen te laten gaan.

Vanavond weer heerlijk gegeten bij DonnaClara en we genieten nu van het gezang van de kinderen, die gaan massaal zingend langs de huizen om snoep e.d op te halen (soort St.Maarten)Vannacht verwachten we,net zoals alle afgelopen nachten, weer prachtig vuurwerk (helaas alleen vreselijke klappen)

Nu zitten we nog even na te praten, iets wat we allemaal wel nodig hebben want je doet wel heel veel indrukken op en als groep kunnen we het super goed met elkaar vinden.

En Ploontje, gefeliciteerd hoor van ons allemaal.

Nou, vanaf de andere kant van de wereld alle familie, vrienden, sponors en gulle gevers, nogmaals BEDANKT !!! Wat wij namens jullie kunnen doen; BEDANKT !!

• 08 December 2011 - 07:14

Kees En Marianne:

Prachtige verslagen maken jullie en het is leuk dat jong en oud gelukkig gemaakt kan worden met een knuffeltje!
    Ik ben wel heel erg benieuwd naar de recepten van Donna Clara natuurlijk!

• 08 December 2011 - 07:32

Jeannet En Arno:

Goedemorgen allemaal, uh avond voor jullie.
    Ja samen lachen samen huilen, ik snap dat jullie het af en toe niet droog houden, ik heb al een brok in mn keel als ik dit zo lees.
    Fijn dat jullie dit voor je medemens doen.

Dikke knuffel en groetjes voor allemaal

• 08 December 2011 - 10:05

Anna Boeder:

Hallo allemaal. Ik vind het heel leuk dat jullie een site hebben, zodat we kunnen lezen wat jullie doen. Ook de foto's natuurlijk. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben en dat je het goed kan vinden in het werk en met de mensen. Veel sterkte verder.
    Groetjes uit Kruiningen

• 08 December 2011 - 11:16

Avdv:

Het begrip HUIS is erg rekbaar zo te zien.......
    Hoe je taai mensen!!

• 08 December 2011 - 15:01

Stephen Visser:

Wat geweldig om te zien wat jullie met eigen handen bereiken!!!
    Eerst alle inzet om het geld bij elkaar te krijgen...en nu met alle inzet jullie doel waarmaken!!! Gewoon kippenvel, zet hem op!

• 08 December 2011 - 17:48

Jolanda En Piet:

Bram,

We kunnen ons voorstellen dat je je soms wel eens zit op te vreten als je zonder materiaal of gereedschap zit. Je hebt maar een korte periode om je nuttig te maken en dan is alle verloren tijd eeuwig zonde natuurlijk. Maar op een klusjesdag voor de VVW komt dat ook wel eens voor dus is het niet nieuw voor je.
    Gewoon blijven doen wat in je mogelijkheden ligt.
    Wij vroegen ons verder nog af of het daar verder geen scheve gezichten oplevert tussen de bewoners. Als je niet tot de uitverkorenen behoort hou je je eigen krot.
    Tenslotte nog even inhakend op de opmerking van Arno en Jeannet. We willen nu toch echt weer wel eens foto van Heleen zien als bewijs dat ze er nog bij is en niet stiekem is teruggevlogen.

Groeten

• 08 December 2011 - 18:44

Ilona:

Hallo!
    Hier weer even een berichtje mij!
    Het is weer een mooi en indrukwekkend verslag...jeetje de zakdoekjes vliegen er door....
    Nog een paar dagen bikkelen en ja dan afscheid nemen van jullie "nieuwe" vrienden..zal ook weer een tranentrekker worden.

ps; bedankt voor jullie felicitatie! Ohw,ja lieve Bram & Heleen bedankt voor jullie bloemetje!

Veel liefs en een dikke knuffel voor jullie allemaal. TOPPERS!!!!

• 09 December 2011 - 14:21

Mirjam & Robin:

Weer ontzettend genoten van de belevenissen. Keep up the good work.