De Derde werkdag - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Color World - WaarBenJij.nu De Derde werkdag - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Color World - WaarBenJij.nu

De Derde werkdag

Door: The painting group

Blijf op de hoogte en volg Color

08 Januari 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Woensdag, 8 januari. We zijn door het management van de Don Bosco school uitgenodigd voor een performace van de leerlingen. We zijn allemaal benieuwd. Betekend vroeg uit de veren, ontbijten om 07.00 uur en dan snel richting de school juist naast het Hotel. Vader Roberto leidt de bijeenkomst en geeft ons -the painters from Holland-, naast een andere weldoener uit Italie, een speciaal warm welkom. Ook een groot aantal leerlingen van de Don Bosco school, zowel 1e als 2e jaars, hebben midden in het lokaal plaatsgenomen. Na de ontvangst door vader Roberto worden we verrast door een optreden van 5 Cambodjaanse schoolkinderen, die een speciale dans opvoeren ter ere van de aanwezig begunstigers van de Don Boscoschool. Uiteindelijk worden er bloemenbladjes uitgestrooid om hun dankbaarheid te uiten. Echter niet voordat een stroomstoring halfverwege de performance roet in het eten lijkt te gooien. Alle stroomvoorziening is uitgevallen en dit lijkt hier regelmatig te gebeuren. Maar hierover doen ze hier niet zo flauw. Rustig wordt afgewacht en inderdaad na 5 minuten draait alles weer normaal, ja ook de airco, die is op dat tijdstip ook al nodig. Na het optreden worden we nogmaals door vader Roberto bedankt. Midden tussen de kinderen staande wordt alles op de foto vastgelegd. Naast de foto; s die Heeleen al heeft gemaakt, zullen we deze ook ongetwijfeld nog wel ergens gaan zien. We verlaten, eindelijk met een fitte crew, om 08.45 uur richting waar we voor gekomen zijn: het schilderen van onze school -down town- Sihanoukville.
Terwijl dit geschreven wordt is er een prachtig vuurwerk te zien vanuit de hotelkamer, afgestoken vanaf het strand van Sihanouksville. (4 km hier vandaan). Waarschijnlijk nog ter ere van de viering van onafhankelijksdag gisteren.
Het is vandaag broeierig weer, gaan we dan vanavond toch een Aziatisch onweer meemaken?
Het schilderen vordert gestaag. De extra gele verf is gearriveerd. Leo, een echte meesterschilder maakt de metamorfose aan de voorzijde van de school helemaal compleet.
Na de lunch maken Heleen en Marjet het eerste klaar geschilderde schoollokaal gereed voor het maken van foto's. Schoolkinderen komen binnen kijken en één is zelf zo enthousiast dat elke schoolbank wordt gezoend. Dit is ook allemaal vastgelegd. Bram en Martijn hebben tussendoor de monumentjes voor alle verkochte steentjes geregeld. Ook pater Visser vereert ons deze middag met een bezoek om onze schilderkunsten gade te slaan. Al met al toch een productieve dag.
Op naar een verfrissende douche en het diner.
We zullen morgen alle zeilen moeten bij zetten om wat we voor ogen hadden te bereiken, zodat we de opzichter toch tevreden kunnen stellen.
Want vrijdag is het al weer onze vertrekdag.

P.S. De opzichter is bekend (zie foto's)

• 08 Januari 2014 - 17:21

Jolanda En Piet:

Mooie foto's weer. Die opzichter was voor ons geen verrassing, en die is niet altijd even gemakkelijk. Dat wordt dus nog een hele klus om die tevreden te stellen, en de tijd gaat toch wel dringen. Het is natuurlijk prachtig dat de kinderen zo enthousiast reageren, dan heb je nog eens eer van je werk. Dat zullen de meesterschilders niet altijd meemaken als ze weer eens een klusje in Nederland hebben afgerond. Nog even volhouden. Groeten, Jolanda en Piet.

• 08 Januari 2014 - 18:31

Eva:

Even een korte reactie voor mam; Zeeland zeeland boven oal ? Das toch eigenlijk Boy z'n dansje?

• 08 Januari 2014 - 20:01

Rinus De Jonge:

Dank jullie voor de mooie beelden van het project "color de world" voor de nieuwe school.
    'n Bijzondere ervaring, die jullie veel voldoening geeft, denken we.
    Veel succes en een behouden thuisreis.

• 08 Januari 2014 - 22:53

Helma En Jan Willem:

Goed bezig! Het zal weer moeilijk zijn om afscheid te nemen van al die vrolijke gezichtjes. Nog even vol houden en het resultaat is helemaal top.

• 09 Januari 2014 - 07:33

Anna:

Allemaal heel veel sterkte toegewenst dit laatste werkdagje. Ik hoop dat jullie aan het einde van de dag een goed en mooi eindresultaat zullen hebben. Wat mooi om de dankbaarheid te zien op de gezichten van de kinderen. Alvast een goede terugreis voor morgen. Succes!
    Groetjes,
    Anna

• 09 Januari 2014 - 11:32

Ellen En Hector Loontjens:

Beste mensen van Color the World!
    Geweldig jullie verslagen en reacties te kunnen lezen op 'waarbenjij.nu' en jullie reiservaringen lezende
    voelen ook wij ons weer helemaal 'thuis' in Cambodja.
    Temeer omdat de DB Hotelschool toch een beetje ons 'ding' is waaraan vele jaren van fondswervingen
    aan vooraf zijn gegaan en de nodige energie is ingestoken om,v.a. de opening in febr.2007 ,te bereiken wat je nu ervaart.
    Jaren lang behoorde een "full house' hier tot een uitzondering, nu 2014 wordt het zelfs regelmaat!
    De studenten vinden na hun eerste 2 jrs training al onmiddellijk een baan in de toeristische sector en
    kunnen met hun eerste salaris ook gaan investeren in hun huis en familie en geraken uit de cirkel der
    armoede.
    Leuke foto's van jullie werkzaamheden en fantastisch te zien wat nu in enkele dagen al gepresteerd is,
    châpeau hoor !!
    Jullie zetten na Çolor the World' nu, na Nicaragua, ook in Cambodja weer op de kaart.
    Het tweede schooltje dat we aan het bouwen zijn ligt 35 km van Sihanoukville stad vandaan en is thans
    voor 70% klaar dus beide schooltjes gaan wij in de 2e week van februari bewonderen.

Stichting Sawasdee en Stichting Don Bosco Kinder Fonds zijn daarom trots op jullie inzet en energie,
    wat fijn dat zulke dingen nog kunnen ,zeker in deze periode van recessie waarin Color the World zonder
    enige beperking, alle afspraken met ons zijn nagekomen.
    Ervaringen die niemand jullie (en ons) zal kunnen afnemen.
    Nog fijne dagen en een behouden terugreis naar koud en winderig Zeeland,
    Ellen en Hector Loontjens